Zwerftocht

Het is alweer een week geleden dat we weer eens een mooie zwerftocht maakten als alternatief verjaardagsfeestje. Om te voorkomen dat ze ’s avonds voor de dichte deur zouden staan, gingen we eerst nog even langs een pas verhuisde zus en zwager, die net bij ons in de straat zijn komen wonen.
Na hun nieuwe domicilie even te hebben bewonderd, begon onze zwerftocht. Dachten we. We waren goed en wel op de snelweg, toen Marijke ontdekte dat ze haar tasje had laten liggen bij zus en zwager. Terug dus.

We vertrokken nu in een andere richting, via de N391 naar Ter Apel, verder op de N366 tot de afslag naar Onstwedde. Daar vingen we een glimp op van een kledingzaak die regelmatig saaie kleding aanprijst op RTV Drenthe.
Intussen hadden we trek gekregen, maar zagen geen geschikte horecagelegenheid. In Blijham passerden we een pleintje met een restaurant. Als het niet open was, konden we krentenbollen kopen bij de supermarkt. Keren dus.
Op het pleintje stond een viskraam, uit Kollum helemaal. We namen allebei een lekkerbekje als lunch en we haalden met het stel in de viskraam herinneringen op aan ons bezoek aan Kollum vorig jaar.

Via het centrum van Winschoten kwamen we langs het klokkengieterijmuseum in Heiligerlee. Wel interesse, maar nu even niet.

090416_oldambtmeer_8826400

We kwamen terecht in Midwolda, waar we koffie met gebak namen bij Paviljoen De Waternimf. Een attente serveerster bood aan ons samen op de foto te zetten. We waren daar al eens op 10-1-2009 met kleinzoon Joey bij het NK IJszeilen. Nu zag het er heel anders uit.

090416_olambtmeer_8827400

Zomaar wat weggetjes kiezend, kwamen we door Wagenborgen, waar oma haar laatste periode heeft doorgebracht. In Tjuchem hebben we nog even gecontroleerd of dat grote bronzen beeld van Lenin daar nog staat.

090416_lenin_8828400

Na Overschild sloeg ik vóór een brug linksaf. Het bleek het Eemskanaal te zijn, en de eerstvolgende brug was ver te zoeken. Van de nood een deugd makend, besloten we via “Stad” te gaan en bij Ikea nieuwe WC-borstels te halen.

Een bezoek aan het graf van mijn vader slaan we niet vaak over, als we in de buurt zijn. Eerst reden we nog verkeerd, omdat de afslag die ik gewend was te nemen, er niet meer was. Ongelijkvloers geworden. Eigenlijk is het nu het graf van mijn oom en tante, maar de tekst van mijn vaders graf is er nog.

090418_kerkhof_8835400

Dit kerkhof in Leegkerk lag een paar jaar geleden nog in de ruimte van de velden. Nu is de stad Groningen opgerukt tot aan de overkant van de straat (geheel links op de panoramafoto).

Kerkhofleegkerk400px

De geknikte sloot op de panoramafoto is in het echt recht. Een mededichtster heeft mij  een strofe kwalijk genomen die ik schreef over de kikkers die je hier nog steeds hoort:

Kikkers kwaken in de sloot
achter de beukenhaag
naast het kerkhof
bij hun erotisch spel

“Kikkers hebben geen erotisch gevoel”, vond ze. Is zij een kikker die door een prins is wakker gekust, dat ze dat zo goed weet? Heeft ze zelf nu wel erotisch gevoel?

We gingen verder langs nostalgische wegen. Hoogkerk (ook geannexeerd door Groningen), Vierverlaten en De Poffert. Daar zijn ze een nieuwe brug aan het bouwen over het Hoendiep. Zal ik de volgende keer de weg kunnen vinden naar mijn geboorteplaats?
Dat is Oostwold. Grappig is, dat de plaatsnaam Oostwold meermalen voorkomt in de provincie Groningen, en dat we vandaag van Oostwold in het Oldambt, dat onmerkbaar overgaat in Midwolda, naar het andere Oostwold in het Westerkwartier reden. Hoe vaak heb ik het verschil al moeten uitleggen?

In Het Witte Paard hebben we gedineerd, als afsluiting van onze tocht. 12 jaar geleden had ik daar onze familiedag georganiseerd, terwijl er een verbouwing aan de gang was. Het was toch een gezellige dag. Mijn 9 stiefbroers en -zussen zagen toen voor het eerst het dorp waar ik als enige van de clan was geboren.

Een lekker soepje vooraf, een vriendelijke ober die ons samen op de foto zette tijdens het heerlijke hoofdgerecht, en een kopje koffie na.

090418_wittepaard_8887

En dan, inmiddels in het donker, weer terug naar onze thuisbasis.

Dit bericht werd geplaatst in Zoektocht naar voetsporen van mijn vader. Bookmark de permalink .

7 reacties op Zwerftocht

  1. Een leuke manier om iets te vieren. Nog gefeliciteerd!

  2. Pasula zegt:

    Wat een heerlijk stuk schrijfwerk, heb ervan genoten. Lekker als je zo samen een heel gevarieerde tijd kunt doorbrengen, maar dat is het geheim van elke goede relatie.

  3. Alternater zegt:

    Een alternatief verjaarsfeestje…

    Waarom voel ik mij nu gevleid?

    Nog van harte gefeliciteerd en zo te lezen, gaat er niets boven alternatief doen, het brengt je weer eens op plaatsen waar je even niet aan gedacht hebt.

  4. harma zegt:

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Mooi reisverslag, leuk jullie samen op de foto te zien. ‘k Heb een tijdje zonder internet gezeten en kwam hiertoevallig weer eens even kijken. Betreffende je collega-dichtster, laat ze hier maar eens in de tuin aan de sloot komen luisteren. Kikkers hebben wel degelijk gevoel voor erotiek of romantiek (zelfs voor retoriek, denk ik wel eens). Misschien is zij door een prins in slaap gekust.

  5. Beetje laat maar toch nog gefeliciteerd.
    Mooie en lekkere zwerftocht geweest zie ik.

  6. Martine zegt:

    Een mooie tocht, zo te lezen… als ik de fotootjes bekijk krijg ik bijna heimwee naar Nederland… 😉 soms moet je even afstand nemen om te waarderen wat je eigen is. En ik vind je kikkergedicht goed en mooi en waar!

    Groetjes van Martine

  7. Xiwel zegt:

    Mooi verhaal. Doet me denken aan m’n zwerfvakantie door o.a. Engeland. Ik fietste op een dag van Stratford/Avon naar Winchcombe. Dat is richting zuidwest en Land’s End, waar ik nog niet eerder was geweest. Maar in Winchcombe bleek mijn portemonnee zoek te zijn. Na contact met de politie bleek dat ding halverwege te liggen, waar ik gebeld had. Ik dus terug. Vandaar had ik geen zin om die weg voor de derde keer te nemen en ben ik richting west, Evesham gegaan. Ben uiteindelijk in Holyhead (boot naar Dublin) beland en heb Land’s End nog steeds niet bezocht. 🙂

Geef een reactie

